Penyakit kulit: Kurap

Kurap atau ringworm adalah satu daripada penyakit kulit yang menjijikkan dan selalu dipandang hina dalam masyarakat Melayu. Sebab itu ada perumpamaan “seperti anjing kurap” dsb. Kurap mudah berjangkit dalam keadaan lembab terutamanya bagi kita yang duduk di kawasan tropika. Selain itu, berkongsi pakaian dengan orang yang berpenyakit ini juga menyebabkan kurap merebak dengan cepatnya. Yang jelasnya, kebersihan diri dan pakaian perlu dijaga untuk mengelakkan diri daripada dihinggapi oleh fungus penyebab kurap ini.

Oleh itu untuk mengetahui lebih lanjut mengenai kurap dan cara-cara untuk menghindarinya, di bawah ini dipanjangkan artikel berkaitan…

What is ringworm?

Ringworm is a common skin disorder otherwise known as tinea. While there are multiple forms of ringworm, the most common affect the skin on the body (tinea corporis), the scalp (tinea capitis), the feet (tinea pedis, or ‘athlete’s foot’), or the groin (tinea cruris, or ‘jock itch’).

Does ringworm mean I have worms?

Ringworm is not, as its name suggests, caused by a worm. Characterized by round lesions (rings) and early belief that the infection was caused by a parasite (worm), the term ringworm was born. Further confusion comes from the medical term for ringworm, tinea, which is Latin for ‘growing worm.’ While the condition is actually the result of a fungal infection, the name ‘ringworm’ has stuck.

What causes ringworm?

Although the world is full of yeasts, molds, and fungi, only a few cause skin problems. Ringworm fungi are known as dermatophytes — microscopic organisms that live off the dead tissues of your skin, hair, and nails, much like a mushroom can grow on the bark of a tree.

What types of ringworm are there?

As mentioned previously, there are several types of ringworm (tinea) that can affect different parts of the body. On the next several slides, we’ll take a look at the various forms from head to toe.

Ringworm of the body (tinea corporis)

When fungus affects the skin of the body, it often produces the round spots of classic ringworm. Sometimes, these spots have an “active” outer border as they slowly grow and advance. It is important to distinguish this rash from other even more common rashes, such as nummular eczema. This condition, and others, may appear similar to ringworm, but they are not fungal and require different treatment.

Ringworm of the scalp (tinea capitis)

Ringworm of the scalp commonly affects children, mostly in late childhood or adolescence. This condition may spread in schools. Tinea capitis appears as scalp scaling that is associated with bald spots (in contrast to seborrhea or dandruff, for instance, which do not cause hair loss).

Ringworm of the foot (tinea pedis)

Tinea pedis is an extremely common skin disorder. It is the most common and perhaps the most persistent of the fungal (tinea) infections. Also known as athlete’s foot, it may cause scaling and inflammation in the toe webs, especially the one between the fourth and fifth toes. Another common form of tinea pedis produces a thickening or scaling of the skin on the heels and soles as well as blisters between the toes or on the sole.

Ringworm of the groin (tinea cruris)

Tinea of the groin (‘jock itch’) tends to have a reddish-brown color and to extend from the folds of the groin down onto one or both thighs. Other conditions that can mimic tinea cruris include yeast infections, psoriasis, and intertrigo, a chafing rash which results from skin rubbing against skin.

Ringworm of the beard (tinea barbae)

Ringworm of the bearded area of the face and neck, with swellings and marked crusting, often with itching, sometimes causes the hair to break off. In the days when men went to the barber daily for a shave, tinea barbae was called barber’s itch.

Ringworm of the face (tinea faciei)

Ringworm on the face outside of the beard area is called tinea faciei. On the face, ringworm is rarely ring-shaped. Characteristically, it causes red, scaly patches with indistinct edges.

Ringworm of the hand (tinea manus)

Ringworm may involve the hands, particularly the palms and the spaces between the fingers. It typically causes thickening (hyperkeratosis) of these areas, often on only one hand. Tinea manus is a common companion of tinea pedis (ringworm of the feet). It is also called tinea manuum.

Ringworm of the nails (tinea unguium)

This is the most common fungal infection of the nails, also called onychomycosis. It can make fingernails look white, thick, opaque, and brittle, but more often toenails look yellow, thick, and brittle. Artificial nails increase the risk for tinea unguium as emery boards can carry infection, and water can collect under the artificial nail, creating a moist, warm environment favorable for fungal growth.

How did I get ringworm?

Ringworm is highly contagious and can be spread multiple ways. You can get it from an infected person, animal, object, and even soil. Heat and moisture help fungi grow and thrive, which makes them more common in areas of frequent sweating as well as skin folds such as those in the groin or between the toes. This also accounts for their reputation as being caught from contaminated items such as toilet articles, clothing, pool surfaces, showers, and locker rooms.

Catching ringworm from pets.

Ringworm is an example of a zoonotic disease (transmitted from animals to humans). Cats are among the most commonly affected animals and studies have shown that in 30%-70% of households in which a cat develops ringworm, at least one person will develop the condition. Dogs, cows, goats, pigs, and horses can spread ringworm to humans and other animals via direct contact or contact with objects the infected animal has touched (such as bedding, grooming articles, saddles, furniture, carpeting, etc.).

How is ringworm diagnosed?

Sometimes, the diagnosis of ringworm is obvious from its location and appearance. Otherwise, skin scrapings for microscopic examination and a culture of the affected skin can establish the diagnosis of tinea or rule it out.

How is ringworm treated?

Ringworm can be treated topically with antifungal creams containing clotrimazole (Cruex, Desenex, Lotrimin), miconazole (Monistat-Derm), ketoconazole (Nizoral) and terbinafine (Lamisil). In severe or resistant infections on the scalp or nails, oral medications such as terbinafine, itraconazole (Sporanox), and fluconazole (Diflucan) are necessary.

Can ringworm be prevented?

Ringworm is difficult to prevent, but you can help reduce your risk by following some simple guidelines. The next several slides provide some helpful prevention tips in minimizing the chance of developing ringworm.

Ringworm Prevention Tip #1

Don’t share clothing, sports gear, towels, or sheets.

Ringworm Prevention Tip #2

Wear slippers or sandals in locker rooms and public pool & bathing areas.

Ringworm Prevention Tip #3

Shower and shampoo well after any sport that includes skin-to-skin contact.

Ringworm Prevention Tip #4

Wear loose-fitting cotton clothing. Change your socks and underwear at least once a day.

Ringworm Prevention Tip #5

Keep your skin clean and dry. Always dry yourself completely after showers or baths.

Ringworm Prevention Tip #6

If you have athlete’s foot, put your socks on before your underwear so that fungi do not spread from your feet to your groin.

Source

Advertisements

221 Responses

  1. Wow seram2 gambar nya.

  2. penawar penyakit kulit dan kulit sensitif!!!!

    http://www.sshapeup.co.uk/specialoffer.htm

    atau

    1 300 88 9338(nasihat pakar)

    • saya sudah mencuba product sshapeup london untuk masalah kulit kerana saya menghidapi psoriasis..
      dalam masa 3 bulan psorisis saya yang sangat teruk telah sembuh..terima kasih sshapeup london!

  3. x perlu gunakan apa2 product…. bazir wang anda saja… … guna ubat tradisi : gunakan bunga lidah buaya ditutuk dgn garam pas 2 sapukan saja di bahagian kurap…….. cubalah….

  4. saya sebenarnyer malu nak bertanya.. coz saya wanita.. saya memang ada masalah kulit.. terutama eczema…tetapi saya juga mempunyai masalah ringworm..sudah 4 tahun menggunakan pelbagai ubat dan produk tetapi gagal…ringworm tu sembuh utk seketika.. selepas itu die melarat kembali…tolong beri tips yg terbaik buat saya..

    • Kalau macam tu saudari perlu berjumpa dengan pakar kulit….

      • salam saya zila,sya hadapi msalah kulit sensitif dmna jika sya memakan makanan yg berbentuk seefood tidak kira makanan ringan seprti keropok yg berperisa seefood penyakit itu akn dtg aadakh ini bebntuk alergi atau kurap?

    • cube try creobic gold.. leh beli kat watson.. sapu 2x sehari.. insya allah sembuh dlm smgu.. tp pastikan kwsn yg ada ringworm tu sntiasa kering..

    • AMBIK INJECTION MATIKAN KUMAN N UBAT PIL ANTI KULAT DI KLINIK SWASTA..

  5. saya bertahan menggunakan krim fungal.. econazine…kerana ia mujarab sedikit…tolong bagi tips selain dari krim itu…

  6. nak nanyer la…sy mudah sangat kene ringworm kat celah peha sy…dh mcm2 sy cuba pratikkan..camner lagi nk menangani yer…harap dpt mmbantu…seksa sgt ni…gatallllllll

  7. dulu penah kurap ada di muka saya,buruk sgt muka sy,mkin lama makin m’besar,nenek sruh sy ramas daun pegaga & tempek kt kurap,tp lmbt bkesan,mak sy plk cadangkan mkn terus…,setiap kali mkn nasi sy akn mkn b’sma pegaga dlm 1mangkuk kecil….hasilnya dlm 1 mggu shj,licin berseri tanpa parut…jerawat pn hilang.

  8. salam…su nk tye cikit……su mkn daun pegaga 2 dgn cara mcmane yek? mkn mentah2x cm2 ke or masak daun 2??harap dpt berkongsi….=)

  9. […] the rest here: Penyakit kulit: Kurap « Sitik's Blog Tags: adalah-satu, atau-ringworm, dalam-keadaan, itu-ada, kereta, kulit-yang, melayu-sebab, […]

  10. salam,seha..sy mkn mentah2 lg mujarab..kalau dah sembuh pn..teruskan mkn..baik utk keseluruhan kulit..nak bt jus cmpur dgn gula pn boleh jg.

    • btulke bekesan…muka sye tibe2 naik merah2 lebam mcm kurap….dulu ckit skrg da byk tumbuh kat pipi..malu sgt nak kuar rmh pgi keje..bhabes duit g jumpe dr dr pun xdpt kesan sakit ape…sye ade cube letak lidah buaya..kejap je ok..pas tu jd blik..dah 2 bln dah mcm ni..tlgla bg petua yg btul2 mujarab..saye putus asa sgt2 dah…kalau just tempek kat muka xbekesan yea???

      • Belum cuba belum tahu, dah cuba baru tahu berkesan atau tidak. Sesetengah orang mempunyai respons yang berlainan terhadap sesuatu ubat atau rawatan…

  11. masalah sy lg truk…malu sgt utk bg tau kt sini…tp sy pun nk petua jgk…sy kena bnda ni dr kecil lg…skrg dh besar pnjg xtau nk bt apa dh…bdn sy dh truk…berparut2 hitam dh bekas kurap ni..mcm2 cra dh cuba tp xbkesan…blh x sesiapa tolong sy?shingga sy tpaksa tolak utk berkahwin….sedihnya kalau xdapt sembunh…xkawin la sy…

    • Yaya, cuba baca semua komen dan berbagai cara yang digunakan oleh rakan-rakan di atas tu, mungkin salah satunya sesuai dengan anda.

    • saya bagi petua yg saya rasakan sangat2 berkesan atas pengalaman diri dan adik beradik lain.. jawapan untuk penyakit kurap adalah pergi BERBEKAM DARAH.. buang segala darah2 kotor di permukaan kulit.. bekam di tempat yg gatal2.. InsyaAllah sangat mujarab, bekam sebenarnya tak sakit.. cubalah.. tetapi jaga pantang, kurangkan makanan yg gatal2.. kalo dapat elakkan lagi bagus.. terutamanya ketika gatal2 menyerang anda.. add me at fb aminulrashid86@yahoo.com =) .. saya x buat bekam..hehe

      • dan satu lagi amalkanlah penggunaan sabun TAHARAH.. elok untuk mencegah dan merawat gatal2 seperti kurap Insya Allah..

  12. ayah saya dulu kena kurap, g farmasi beli ubat makan rm1 sebiji, alhamdulillah sempat makn 2 biji je sampai sekarang ok…tapi ubat tu tak tahu nama apa…g je kat farmasi tu cakap nak ubat kurap..

  13. ala yaya kalau setakat ada parut tu ko kawin je…. saya pasti pasangan ko tak kisah punya.

  14. saya dulu pernah tinggal serumah dengan kawan2..hampir 10 org semuanya..kadang2 mencecah hingga 15 org..kami selalu berkongsi towel..yang peliknya tiada seorangpun dijangkiti apa2 penyakit kulit..hampir 3 tahun juga..jadi amat pelik bila dgr ramai yang kena sakit nie..tapi lama kelamaan barulah saya tahu..rupa2nya amalam memakan burger tutttt menguatkan imunisasi kulit pada ringworm.nampak mcm xmsauk akal tapi cubalah ..setiap penyakit ada ubatnya…

    • Razalzal,

      Burger tuttt itu yang mana satu ye? boleh tunjukkan gambarnya atau terangkan macam mana rupanya? mungkin ini dapat membantu mereka yang menghadapi masalah ni…

  15. haii…
    saya ada satu petua nk bagi korang cara untuk mereda kan kurap.
    setiap kali korang mandi,pasti kan korang cuci kurap korang dengan sabun.gosotkan kuat2,tapi hati2 jangan sampai terkena kuku korang,nanti jadi makin serius.lepas 2 bilas hingga bersih.kemudian lap hingga kering.last sekali sapukan krim.
    SemOga bErjaya hilangkan kurap kOrang.

    • Terima kasih atas petua di atas. Diharap pembaca lain yang menghadapi masalah ini dapat mencubanya.

  16. ha…lupa saya nk bagi tahu ,petua saya ny untuk kurap yg tak berapa serius.tp kalau dah menanah 2 saya x tahu la….setakat ny saja saya dapat kOngsi…maaf.kalau dah terOk sangat,jumpa dOktor dan banyak kan berdoa sepaya Allah sembOh kan penyakit kOrang…AMIN.

  17. Di sini saya ingin berkongsi pengalaman saya. Anak saya awal tahun lalu 3 orang naik kurap. Masing-masing dah tingkatan. Mula-mula ingat gatal biasa saja, suruh sapu bam la dan minyak ubat, tapi bila dah dekat 2 bulan makin kuat menggaru baru saya tengok, masyaallah kat punggung dah jadi seluar dalam kurap tu merebak dan dah menjalar ke peha dan betis. Bawah ketiak pun ada. Kulit ada yang warna merah dan hitam. Mulanya pergi ke klinik desa mereka kata ini fungus dan bagi ubat sapu saja ubat makan tak bagi. Saya terfkir ini jika ini fungus tentu lmbat baik jika sapu saja, lalu saya ke farmasi berdekatan utnuk beli ubat makan, yang bagusnya dia mahu tengok sendiri macamana fungus itu kerana ada banyak jenis. Apabila dia tengok disyorkan pengambilan antibiotik selama seminggu. Apa nama ubat antibiotik itu saya tak tahu. Nasihatnya selepas seminggu ambil lagi untuk betul-betul matikan fungus itu. Saya berikan anak-anak makan vit E sekali untuk hilangkan kesan parut hitam. Sehingga sekarang jerawat mereka pun turut hilang.

  18. macam mane nak hilangkan bekas parut2 kurap? sape2 ade petua? please share….tq

  19. iye..saya pun nak tau mcm mana nak hilangkan parut n kesan hitam di celah peha akibat kurap ni..harap ada yg bole bantu..

    • Cuba baca komen-komen di atas, banyak juga petua yang dikongsi oleh pembaca thread ni.

      • Slm. Hrp anda bleh tlg sy. Sy mmpunyai ringworm dkt celah peha.. Dlu dah hilang n skrg mrebak balik .. Skrg ni dh ade kesannye.. So mcm mne nk hilangkan kurap&kesannye ?? Hrp kalian dpt mmbantu

  20. ish2..aku pon ade kena menda ni kt ponggong.dah 7 bulan kena.jumpa doc, dia xtgk pon.just ckp ruam lah tu.tba2 td tpksa tnya mak.mak ckp kalau cmtu kurap. wah.selama ni aku bkurap. selama ni jgk aku xletak ape2 ubt pon.lyan garu je.bila kna air pedih.dah merebak ke celah peha pon.terima kasih utk korg yg kongsi2 mcm2 tips utk ubt kn kurap.

  21. alhamdulillah..akhirnya penyakit kurap aku beransur pulih..
    lepas sapu ubat TOLNADERM beli kt farmasi. Mak aku kta ubat ni memang ok. 2,3 hari pakai alhamdulillah dah mula kering.xgatal2 dah..kalau dulu..nauzubillah..cuba la kwn2.aku doakan kita sama2 sehat.

  22. lepas kena gigitan pacat,mmg naik kurap ka..?

    • rasanya bukan kurap tapi kudis. dulu ms zaman sekolah dan uni mmg aktif masuk hutan bercamping so mmg slalu je kena gigit pacat then gatal2 pastu bila digaru jadila kudis dan kadang2 akan mengeluarkan air kat kudis tu. org kata gigi pacat tu tertinggal kat kulit kita.

  23. Salam Semua!
    Saya hadapi penyakit gatal yg tiada hendtinya.. di kaki antara paling teruk.. Raya ’11 hari ke 5-6 bengkak.. parut lak x tau mcm mana nak hilangkan.. sesiapa ada cadangan.. Romzi 016-4193272 Jelutong Penang..

  24. saya jga sangat bedap dengan kurap yang dah lama menumpang di celah paha dan punggung, nak buat apa pun kalau dah datang gatalnya… huuh sangat menggangu walaupun sebenarnya sangat sedap jga digaru tapi kadang2 tu bila dah naik geram, garu sampai berdarah tapi pedihnya tuhan ja yang tau. minta tolong sangat2 kepada sesiapa yang ada cadangan untuk membantu saya mengatasi masalah ini sms kpd saya ..0198539042

  25. salam.. saya pun pernah juga kena penyakit kurap ni.. sy cadangkan korang beli ubat kat farmasi yg di panggil ubat cap kaki tiga yg berupa cecair warna merah berharga rm 2.80 saje… insyallah mujarab

  26. salam sejahtera…saya mempunyai masalah kurap.Saya nak tau macam mana nak hilangkan kesan parut dan kesan hitam..???harap sesiapa boleh berikan tips.Terima kasih.

  27. salam …saya haritu ada bisul..tapi dah pecah…selepas itu saya tengok ia kesan merepak seperti kurap…selepas itu bekas kurap saya mengalami seperti itu juga..ia berair..

  28. aku pun berhadapan penyakit yang sama juga…
    selepas aku di bedah untuk memasukan besi di dalam peha kiri disebabkan kemalangan motor….
    selang beberapa punggung aku disebelah kiri
    terkena penyakit tersebut……
    sesiapa kawan2 yang ada cara untuk hilangkan penyakit tersebut…
    sila bagitau…..terima kisah…..
    as”salam

  29. ..salam.. sy penah tekene kurap kt muka.. lau berpeluh,, gatal ta bley nk ckp.. sy pegi klinik mx ubt antibi0tik.. sy mam 2,, 3 bji je.. d sbb kn sy ny pmakai krim fair and l0vely,, s0 sy sapu je krim 2 kt kurap.. lam 3,, 4 ary kurap 2 hlang skali ngn parut p0m tadew.. tp stiap mndy kne slalu cuci nan pembersih muka,, lau kt bdan gne sbun la t0k cuci.. try la cbe.. arap2 bkesan mcm sy.. 🙂

  30. salam..camne nak hilangkan bekas kurap yang hitam di celah peha tu ek..

  31. saye pon da xthan da ni . gtal gile!!!!!!!!!!!toooooollllllllllllloooooooooooonggggggggggg!!!!!!kt punggong gn phe!!!!!!

    • assalamu’alaykum..
      kesian sy dgr pengalaman cik ida ni..
      sy ader pengalaman terkena kurap yg memakan masa lama utk hilang..berbagai ubat dicuba tapi tidak hilang juga..
      akhirnya sy mendapat ilham yg ALLAH S.W.T. beri pd sy iaitu menggunakan habbatussawda’..dalam hadith Nabi s.a.w. lebih kurang maksudnya,”Al-Habbah Al-Sawda’ mempunyai ubat bagi segala penyakit kecuali mati”. Dan dlm riwayat lain Nabi s.a.w. bersabda maksudnya, “Tetaplah kamu berubat dengan Al-Habbtus Al-Sawda’ ini, kerana sesungguhnya ia mengandungi bahan penyembuh bagi setiap jenis penyakit,kecuali mati”.
      terdapat minyak habbatussawda’ yg berbagai jenis di pasaran dlm bentuk kapsul..
      sy telah menggunakan kapsul jenama ‘BARAKA’ yg dibuat di Mesir (Egypt)..
      alhamdulillah ia memberi kesan yg mendalam yakni bukan shj menghilangkan bahkan ia tidak datang kembali untuk menjangkiti kulit sy..
      tahap penggunaan bergantung pd kekronikan penyakit cik ida..klu teruk ambil kapsul lebih masanya..maksudnya tempoh lebih lama..ikut arahan penggunaan di kotak..
      bleh baca kelebihan ataupun nk beli online kat :-
      1) http://surauridzuaniah.blogspot.com/2010/04/khasiat-habbatus-sauda.html
      2) http://mish-mish-store.blogspot.com/

      mudah2an ALLAH bagi sembuh dan mengampunkan dosa kita..

      • Di manakah saya boleh beli ubat ni no tel en pun tak ada saya ingin beli online macam mana.

      • Terima kasih faizal kerana berkongsi maklumat yang berguna untuk penyakit kurap ini.

  32. Try sapu jeli gamat LUxor,, brsifat air,, xmlekit,, sjuk n kring bla d sapu,,, n pstikan kwsan yg kna tu sntiasa kring n bpluh,, jgn di garu,, if rasa gtal gosok jer..

  33. sy pn kne jangkitan kurap ni…
    mule2 ckit je…lme2 bole merebak plak..
    xtau pn tu kurap…hmpir 9 thun aku mnggungnye ni…
    gatal woo…malu nk jupe org even kurap tu kat bdan…org x nmpk pn..
    cmne nk kawin ni…malu sehh…da la pmpuan plak tu…

    ade sape2 bole bg idea utk ilangkan parut kurap x?
    tolonglah saya….

  34. betul ke pil baraka boleh hilang kan kurap n parut hitam ?

  35. sy kne gatal2…dktr kata alahan..tp xbaik2…last2 g farmasi…ahli farmasi kata kurap…yekkk……seksa dh sebulan gatal smpai naik kt kepala ni.mtk2 g klinik nti nk try injection lah….

  36. salam.. org pnh kata cinta umpama kurap makin garu makin sedap begitulh juga dgn keadaan sy yg alami alahan kurap yg telah sekian lama hinggakan smpai suatu tahap trpksa cri tandas utk garu kegatalannya.. Harap kawan2 kt sini dpt kongsi la cra bagaimana nk rawat penyakkit kurap nie yg bleh dikategorikan sebagai mengaibkan diri sendiri kalau org lain tau…. sekian

  37. slm,, saye pn de mslh yg same kot.. nk kate kurap, xsure..sebab doktor ckp psoriasis.. mslhnye,, klu psoriasis, xde lak die mengelupas.. pastu, tmpat yg kene kat kaki.. bkn kt tapak kaki, tp dekat atas kaki..maknenye, atas tapak kaki tu..(xtau nk pggl ape..)pelik.. klu kurap die brjangkit kn? gatal xsgt.. kdg2 je.. n saye slalu pkai stoking sbb malu..boleh tolong x? wuwu.. da dekat 5ta0n da ni.. pegi doktor sini kate psoriasis, g sini kate kurap.. g sini kate alahan.. mane satu ni.. someone,, help me please.. tolong yee.. mekasih..saye xnk mention ubat yg saye pkai.. sbb skjap aje eloknye, pastu x 100% pun recover.. TOLONGGG!!

    • Kanna, boleh baca komen-komen di atas….

    • kepada kanna..
      kalau tak silap tu kurap..sebab ari tu ada jumpe boktor,dia ckp fungi..(kurap laa tuh)saya pun pernah kena pastu dia bergerak ke jari kaki n sampai sekarang xbaik lagi..klu tak series sgt,cuba pakai minyak CAP KAKI TIGA..Insya-Allah berkesan..

  38. sy dptkan kapsul Habbatussawda’ jenama Baraka ni di kedai Masjid Bandar Baru Sri Petaling..sy pun xtau di mana nak dptkan di tempat lain..mungkin tuan2 dan puan2 bleh survey sendiri..

    • Jazakallah….

      • utk hilangkn parut kurap saya ad terbaca dalam buku perubatan tradisional 2thn lpas..dy kata ambik kulit kerang biar jd smpai debu..goreng ke bkar saya xingt la..lpas 2 sapu kt kurap..saya xthu brkesan ke tdk..cuma try la dlu..insyaallah

  39. saya pon ad mngalami pnyakit ni.. seksanye tuhan shje yg tau… dh la sy ni pmpuan, malunye la.. kdang kalo b;peluh, lg la gtal… tlong la sesape yg tau tips nk ilangkn pnyakit ni… T_T mcm2 dh wat..

  40. Assalamualaikum semua,

    Untuk makluman semua, saya ada terbaca cara untuk merawat kurap secara tradisional. Sesiapa yang berminat bolehlah mencubanya dan kemudian beritahu kami di sini apa hasilnya, ye..

    Petuanya seperti berikut:

    Ambil beberapa ulas bawang putih dan kupas kulitnya. Kemudian potong sedikit pada hujung bawang putih itu lalu digosokkan pada kulit yang dijangkiti kurap. Gosoklah 2-3 kali sehari atau sekerap yang boleh.

    Dipetik dari: ENSAIKLOPEDIA PETUA MELAYU LAMA FB

  41. Tolong lah saya ,saya baru semalam kene kurap di celah pehe n sekarang dah merebak ke bahagian v saya.. sangat2 merisaukan ..sebelum ni saya memang x pernah kene apa2 penyakit sepertiini ..apa yg saya nak tanya ..ubat cap kaki tiga tuu adakah betul2 berkesan? sya sudah berubat di hospital dan klinik2 ianya tetap sama malah di tepi2 tebing naik pula nanah..betul2 merisaukan sya..

    • Ada komen rakan-rakan di atas tu yang mengamalkan makan ulam pegaga setiap hari atau ambil injection untuk bunuh fungus. Cubalah buat, mana tahu sesuai untuk anda juga.

      • ya2…atas nasihat dan cadangan anda semua dengan hanya menggunakan ubat cap kaki tiga ..x sampai 3 hari kurap tersebut kering serta merta ..tp ape yg untungnya ketika sapu ubat tu x laa pulak saye pedih ..mungkin kerana saye x garu gatal yg ada . Selame ni saye than sbb kan saye punye bernanah ..gila apa nak garu?pecah nanah2 tuu lg ngeri wo.. Tapi alhamdullilah ianya daa semakin pulih dan tidak gatal ..ubat cap kaki 3 memang terbaik ..

    • UBAT KAKI TIGA ELOK TAPI MEMBAKAR KULIT

  42. ubat cap kaki tiga tu mmg berkesan tapi bila pakai tu kena tahanlah sbb ubat tu pedih sikit..kwn sy ckp la..

  43. mane kan x pedih nye ? ubat tu mengandungi pelbagai campuran acid.

    • kat ner nk cari ubat cap kaki tiga ni? kedai ubat cina kerr?

      • yea nor, ubat cap kaki tiga ni hanya ade jual di kedai2 ubat cina je ,,,murah pon murah ..berbaloii laa jugak ..

    • salam aten.nadia.. camna sekarang? sdari guna ubt cap kaki tiga tu makin berkesan x? adakah penyakit tu hilang?? sy pun nak try..tp xtau cmna nak cari..tp bila bc komen2 ni,rasa macam nak mencuba.. ada perubahan yg positif x??

      • mia, .ubat cap kaki tiga sangat2 berkesan sehingga kini saye x lg didatangi penyakit kurap ..malahan parut jugak hilang …tp bersabarlah ketika sapu ye ..sgt2 pedih …lame kelamaan gerenti baik …

  44. saya pun nak kongsi pengalaman. saya mmg dah biasa gatal2x.Dr cakap jika ada keturunan asma, jadi kita antara dpt asma@ekzema. jadi penyakit ni, kejap ada kejap xde bila bubuh ubat. baru2xni kena lagi,bubuh ubatx baik, dah tak tahan sangat.last2x solat hajat,supaya Allah hiangkan gatal. satu hari tu, gi lah farmasi tanya ubat kudis, terlintas kat hati nak tunjuk kt org farmasi tu. orgfarmasi tu kata ini psoriasis. kurang antibodi. kena makan ulam2x secara mentah. psoriasis?tak pernah dengar.blk, tgk internet. cam2xkeluar, 2,3 hari makan sayur(blender), sapu madu, sapu minyak zaitun, kulit tu mengelupas,dan dia tak gatal sangat. Penyakit gatal2xmmg kena banyak pakai losyen. Kalau boleh buat bekam. Walaupun penyakit ni susah nak hilang, harapnya kita kena byk bersabar. Allah bersama2x dgn org bersabar.utk parut pakailah limau nipis, sodabikarbonat dan lain2x.insyaAllah,hiang.

  45. Menghilangkan bekas kurap di badan
    Bakar kulit kerang sebanyak 12 biji selama 20 minit.Bila kulit kerang itu terbakar jiruslah dengan air panas mendidih.Kulit kerang yang lumat ditumbuk dicampurkan dengan 1 sudu belerang kuning.Biarkan 2 ramuan itu sebati selama 1 jam dan campurkan pula dengan setengah cawan minyak tanah.Sapukan ramuan itu ke bekas kurap.

  46. Apa kabar kepada tuan pnya blog nak tny ada ta ubat yg plong berkesan mnghlgkan kurap..sbb sy mngunakan krim econazine sjak fom 2 hnga skrg baik seketika dtg semula kalau tak pakai…tolong..

    • Khabar baik, banyak tips dan petua serta rawatan yang dikongsi bersama oleh para pembaca berkaitan kurap ini. Sila baca semua komen pembaca di atas , pilih dan cubalah mana-mana rawatan semulajadi yang dirasakan sesuai dengan anda.

  47. petua org dulu2 kata guna daun gelenggang.tp kat mana nak dpt zaman sekarang ni?

    • Betul, masa dulu2 memang banyak orang tua-tua gunakan daun gelenggang yang diikat beberapa helai dan di potong sedikit untuk mudah digosokkan pada kurap. Tetapi sekarang dah susah nak dapat daun gelenggang ni di kawasan bandar, kalau di kampung mungkin masih banyak lagi daun ni.

  48. pakai daun peria,ramas2 daun tu&gosok pd tempat yg ada penyakit tu.tp sebelum tu daun peria tu basuh dulu.

  49. Salam. Sy pun ada masalah kurap ni. pd mulanya sy tatau apa ni,jd sy buat bodoh jelah, mls nk amik tau. tp mkin lama, sy rasa mcm ianya smakin byk pula dekat paha dgn celah paha ni. naik takut plak sy. sy da tatau nak buat apa. sy ada sapu ubat drpd medik kem plkn sy dlu, skejap ada skejap takda kurap nih. sy juga ad baca tips yg org lain kasi tu. dan berminat utk cap kaki 3 tu ek? kat mana sy boleh dpt ubat tu? dan mcm mana cara pakainya? sy runsing bila fikirkan tentang kurap ni. haishh. tolong ya? terima kasih 🙂 kalau bleh reply kat email sy yer?

    • Ubat tu boleh dibeli di farmasi. Sumpah ubat. Kurap cap kaki tiga warna merah tu sgt berkesan. Ambik cotton bud, then celup dalam botol tu pastu awak sapu dekat kurap tu. Dalam 2 hari je kurap tu dah kering n tak merah2 dah. After that awak sapu econozine bagi kulit tu nampak cantik. Lama2 kurap tu menggelupas n kulit baru tumbuh 🙂

    • ubat cap kaki tiga ada jual di kedai ubat cina/kedai runcit-hati2 pakai jgn kena tempat sensitif -mengelupor woo!!. sebelum pakai basuh tempat gatal dengan air suam dulu..

    • saya pun pengguna ubat cap kaki tiga. tapi kat saya tak berkesan. awal pakai dulu sembuh. lepas tu, jadi balik sebab berpeluh. dah 3 bulan dok sapu ubat cap kaki tiga tu, akhirnya kurap jadi bernanah..kulit mengelupas..tapi tak sembuh pn. agaknya kurap ni dah lali sebab kali pertama dulu guna yang cap kaki tiga tu. bila kena balik tempat sama, jadi xberkesan pula. baru2 ni jumpa Dr. Dr bagi ubat telan alahan dan ubat sapu dermasole N Cream

  50. Berikhtiar lah menggunakan produk sne….www.produksne.com.my

  51. pakai lah minyak cap kaki tiga memang berkesan apabila kurap dah kering maka ada lah parut so pasal parut kita kena guna kan krim oilment ada kat pamasi…

  52. nak tanya…agak2 kalau rendam atau siram air yg agak2 panas kat tempat yg ada kurap pastu baru sapu krim bleh berkesan tak?ke makin merebak?(= =”’)

  53. Cream terbaik mengurang dan meredakan gatal2 kulit
    Terutama di celah kelangkang adalah cream TRAVACORT
    Boleh dibeli dimana2 farmasi dgn harga RM17..sgt berkesan
    mengurang dan melegakan kegatalan, sapu malam ni, esok
    dah tak gatal lg…tidak melekit dan berminyak..cream ni di
    diimport dr luar negara dan tidak murah..mengandungi
    kandungan STEROID utk melegekan kerengsaan dgn kadar
    serta merta

  54. Saya mengalami menyakit ini 11 tahun dekat punggung. Siksa dan memalukan, sangat teruk sehingga bernanah. Saya malu dengan suami saya. Mcm2 ubat dan petua sy guna. Akhirnya saya beralah juga..jumpa doktor pakar kulit. Saranan saya ialah jumpa doktor pakar. Bayarannya setimpal dengan hasil, boleh kata lebih murah daripada membeli pelbagai ubat beragam jenama di farmasi selama 11 thn saya hadapi. InsyaAllah..

    • Kak.. Nk tya.. Brapa ye akak baya..atleast sya tau amount dye brapa.. N dok tu bagi suntikan ke apr? Sya ni pn malu dgan suami kak..tibe2 dpt pnyakit mcm ni.. Malu sgt2 sampai menangis.. Kat selangkangan.. Paling terok lg dekat area dubur.. Tolong reply ye kak.. Nanges! 😭😭😭😭😭😭

  55. assalamualaikum . sy bruw f3 . nk tnya . kurap sllunyerr trjdi di bhagian mna yer ?
    trima kasih ..

  56. asalammualaikum….smua sya ada penyakit kurap di tangan apa ubat yg boleh menghlangkanya

    • Waalaikum salam,

      Tuan boleh baca komen-komen sebelum ini. Banyak juga tips yang diberi oleh rakan-rakan pengunjung blog ni. Semoga bermanfaat…

  57. nak sikit neyh, pasal ubat cap kaki tiga neyh ade dua warna, warna hitam perang2 ke yg wrne merah yg lebih berkesan ?

  58. sy dh cuba pakai ubat cap kaki tiga, rase diaa mg lha pedih , tapi soalan nyaa sekarangg, nk baik dalam masa berapa hari ? ade effect apeww tk kalau terkena kawasan laen dikulit mukaa. coz sy kene nih D’muka . malu nye ><, lpas sy pkai ubat tuh kenapee bahagian yg kene tuh merah ? #buntu pikir takut ade tinggalkan parut je . hmm 😥

  59. salam,nk tny ubat cap kaki tiga xbhaye ke kalau sapu kt kurap di kepala?

  60. Mencegah sebelum terkena dan mengurangkan bagi yang menghadapi
    Cuba amalkan Minyak Kelapa Dara
    banyak kegunaannya
    boleh dapatkan disini
    mudah mudahan membantu

  61. Ade membe da 4 taon kene penyakit kurap tpi tak baik pun..mcm2 ubt dye mkn tpi ttp tak baik

  62. dulu pakcik saya ada kurap dari kanak2 sampai jadi org muda.. macam2 ubat pakai, x baik jugak.. ada yg beri kesan pun kejap je pastu merebak semula… tetapi lepas beliau kahwin, terus kurap tu sembuh.. x naik dah sampai sekarang.. rasanya kurap nak kahwin tuuu…. just kongsi cerita..

  63. As salam, saya ingin berkongsi petua utk menghilangkan kurap, Cuba tumbuk kunyit hidup hingga halus, kemudian campurkan kunyit itu dengan kapur sirih, lumur pada kurap biar hingga kering, cuba amalkan setiap hari sehingga kurap itu hilang. InsyaAllah.

  64. sya baru hrini pkai ubt cap kaki tiga mmng kringla dan sya mkn ubat rm 1 yg kwan2 cdangkn mmang x gatala trima kasih semua

  65. kurapni x bleh di garu ke???skarng dia dh brjnkit tmpat lain hati2 jgan cuba garu nnti jdi mcm sya

  66. Salam . . Sy nk tya klu pkai myk cap kaki 3 tu bleh x ? Sb sy ada krap dkt bhgia v . Tlg bg tips untk hlg kn prt skali . .

    • Waalaikum,

      Puan boleh baca semua komen2 di atas, telah banyak dibincangkan…. semoga bermanfaat.

    • Siti, ..ubat cap kaki 3 tuu sgt2 berkesan sbenanye ..dlu saye kene di celah2 pehe but now alhamdullilah berkesan …baru pkai 3 hari dah baik …lg kerap sapu makin cepat kurap tuu kering dan x lg gatal .. cubalah sebdiri semoga berjaya 🙂

      • Aten boleh x bg alamat email kt saya? saya nk dptkan penjelasan lanjut secara peribadi mengenai pengalaman awak guna ubat cap kaki 3 tu. Malu nk tanya di sini.

  67. saya guna habbatus sauda jenama al wafi,senang je nak cari saya dapatkan produk ni di mana2 cawangan maidin atau mymaidin insyaAllah sama2lah kita berusaha dan bertawakal

  68. salam…sy nk tau la..klu penyakit kurap nie..yg dh sampai sebesar tapak tangan tu..leh sembuh ke tak..? pastu leh berjangkit tak klu bersentuhan..coz klu kene area alat sulit..ade kemungkinan tak pasangan akn berjangkit penyakit kurap nie..?

    • ye…kemungkinan kurap ni berjangkit adalah 100% sebenanya.. elakkan kongsi towel atau pakaian ..kerap basuh tangan ..

  69. kekadang kalau pakai krim lambat sikit na hilang gatal kurap tu, doktor yang saya jumpa kata, pakai krim tu utk keringkan kurap tu, then , pkai jenis bedak punya utk rawat kurap yang da kering tu.. utk cream saya pkai exoderil , n utk bedak saya pakai mycoderm,, boleh didapati di farmasi …alhamdullilah,, kalau pkai bedak tu kerap kerap .. kulit da lincin.. 🙂

  70. I’ve read a few excellent stuff here. Certainly price bookmarking for revisiting. I surprise how much attempt you put to create the sort of excellent informative site.

  71. Ubat cap kaki tiga tu mmg bagus , cuma pedih sikit masa sapu tu .. Okeylah kan sakit sikit dri pada gatal 24jam sehari yg mnggangu aktiviti harian kita kan ? Thanks kawan2 utk petua menghilangkan penyakit ni ..

  72. saya ada masalah panau dan kurap, pergi jumpa dokter ada bagi ubat minum dan sapu kesannya hilang untuk beberapa hari saja . saya rasa malu sangat jumpa kawan dengan panau di muka , kurap pula dileher dah tu pakai tudung lagi pedi kalo panas . Terima kasih kepada rakan2 yang sudi berkongsi petua.

  73. Hello! I could have sworn I’ve been to this blog before but after reading through some of the post I realized it’s new to
    me. Anyhow, I’m definitely delighted I found it and I’ll be
    bookmarking and checking back frequently!

  74. Saya boleh belikan ubat cap kaki 3 kalau Ada yg nak.SMS\whataps sy di 0133702635 🙂

  75. Bagus lah admin, info dan komen2 sangat membantu. Thanks a lot!!

  76. terima kasih.. amat membantu!

  77. Salam. Sebenarnya saya telah menderita penyakit kurap ni dah 10 tahun…. Rasa sedih dan rendah diri sangat…masa amek wudhuk pun kaki pedih sangat… Saya dah cuba pelbagai ubat, contohnya krim Elomet dan ubat pil Ezede, tapi hasilnya masih sama. Saya sampai pernah rasa nak potong je
    kulit kaki ni….. Dulu saya selal pakai krim Eloket sebab auntie saya yg suggest, tapi saya stop pakai sbb doctor ckp krim tu menipiskan kulit…so saya terus stop pakai krim tu…

    • As salam, anak saya baru sembuh dari kurap. alhamdulillah.. mula2 try krim yg doktor kt klinik, tak jalan. then ada juga try ubat cap kaki 3, kulit pipi dia jadik kering sekejap. then kurap datang balik. at last , saya gi farmasi, beli ubat – pil anti fungal, namanya ketoconazole.kena ambik selama 10 hari berturut-turut. satu papan tu dlm 14/15 inggit.bila dh makan 3 hari, panau trus hilang.cuba Fasa90 beli ubat tu kt farmasi.saya pon ada try untuk gatal2 kt keleng
      kang. hilang gatal2nya. saya pun sbb ada kawan , doktor kt melaka yg suggest. cuba ye….

  78. aq skg gune ubat cap kaki tiga..tp lama nak baik juga..sebab kulit2 sume jadi bengkak.t’lmpau pdih kot..tp dah 4 hari..lum sembuh ada fkir nak gune creobic gold dah ni…dan lagi dekat2 kurap aq tu ada lg kulit ni gatal2..benci la..nak tny lg..bile dah pkai ubat cap kaki tiga ni, keesokkannya kulit kering tu nak buka lg ke bile nak sapu lg? tp kalo buka aq pkir smp bile nak baik? huhu..pedihh~~ takut2 aq salah cara penggunaannya…. ;(

    • kalu koran nak tahu aku dah 15 tahun kena di celah paha, udah giup tak tahu ubat yang macam mana nak guna. BAIK sekejap , dia datang balik, sekarang ni berjangkit dekat jari jemari aku yang manis. tolong le kengkawan bagaimana nak sembuhkan penyakit ini…

  79. Salam,sblm ni kulit sy gatal2 yg t’amt..sy pn garu shj sbb xthu ape2 (masa 2 gatal di peha dan lenggan shj). Kdang2 garu smpai merah n mlecet than ada parut(peha n lggan),mse 2 sy sek. b’asrama,keadaan agk huru hara,mklm la sek arab,bntuan xde,1 blik sumbat berbelas 0rg(mmg blik utk katil dan utk tidur shj). Jadi agk k0t0r..itu ketika zmn sek. Kmudian pd awl thun 2013,sy dpati kulit tgan jd putih2 dan merekah,pd mula sy igat tanda 2 ialah tnda nk jd panau,jd sy sapu ubt panau ‘ubat pati daun lenggang’ k0t rase,sy xbpe igat sbb ubt 2 abg sy bg..tp xilang cma tnda putih 2 jd itam kecik2 (samar2 tp klu pndang nmpk la jugk). masa cuti sem baru2 ni,sy dduk rumah abg,rase gatal kt tgan dan lgan mkin trasa sehingga nmpk rupe kudis(ringw0r
    m) di tgan knan dan lgan kiri..
    Slama sbln sy bkrja ik0t abg(psang wifi di sek),balik xtntu masa sbb jauh..dgn peluh2 simpan smpai ml
    m bru mandi di rumah,kbtulan abg ada bela kucing,kucing tu ada 3 ek0r ank,di mana 2 ek0r ank nya ada kudis di telinga,sek0r biasa sje,manakala yg seek0r lg teruk sgt..sy xthu ape sbb sy dpt kudis,sma ada di sbbkan fkt0r peluh atau kucing.. Tapi alhmdllah,kudis da kering stelah sy balik ke h0stel sy skuk(cuma sapu sje ubt panau)..tapi kulit sy tetap gatal2 jugk(di peha,blakang bdn,lgan). Skuk cuma tggal kesan
    hitam kecik2 dan kulit putih mrekah.. Apa yg sy guna skuk adalah minyak kurap cap tiga senapang,setelah research di web..ada sesiapa b0le bg pndapat,tips dan lain2 tak?

  80. Dahulu semasa saya bersekolah pernah kena sakit kurap ini kena di bahagian kaki dan kedua belah belakang badan 2 tahun saya mengidapnya akhirnya saya terjumpa dengan seorang tua di kampung saya tinggal katanya cuba gonyohkan sejenis daun biasa tumbuhnya di tepi parit ,tepi paya ,tepi sungai , ambil sehelai dua kemuidan gosokkan daun tersebut hingga lumat ke atas kesan sakit kurap tersebut .Nama daun tersebut “galenggang” kesannya daripada gosokkan terhasil getah daun melekat seterusnya mengubati gatal tersebut.. kepada yang sedang menderita penyakit itu cuba daun galenggang .

  81. salam..
    my 2nd day of econazine..mudahan berkesan,amin.. 😦

  82. aku ada jumpa doktor ni untuk mintak ubat kurap. tapi dia kata menda penyakit ni biasa je. dia suruh balik rumah pastu rendam kaki ngan air garam. ubat makan apa pun takde. tapi ikut nasihat doktor punya pasal aku wat cara lagi ekstrem lepas rendam kaki.aku lumur terus ngan garam. konon nak lagi mujarab aku kopek kulit kaki mana yang boleh kopek pastu tabur kat tempat tu… dia punya pedih memang terbaik la meleleh air mata. tapi yang tak bestnye makin lama makin merebak pulak. aku rasa macam aku dah kena tipu ngan doktor. aku berminggu2 tahan sakit tapi hasil lagi teruk. memang haram jadah doktor tu

    • Garam kalau sikit jadi ubat tapi kalau terlampau banyak jadi mudharat. Semoga ini jadi pengajaran kpd semua….. Hehehe

  83. try cuba ni,, ambik bedak sejuk campur garam kacau hingga pekat dan sebati, x sebati sangat pun xpa, tambah bedak sejuk sikit untuk bagi tekstur pekat.. sapu tempat kurap tu, tunggu hingga kering, tak tunggu kering pun xpa, ambik tisu ke pembalut ke tampal je ngan salotape, pastu pegi keje ke tido ke… nak ekstrem lagi tambah limau nipis.. tgok dalam 4 atau 5 hari, kalau x sembuh gak kene cari cara lain, tq.

  84. as salam.anak sy 2 tahun kena kurap terbang kat siku.untuk budak macamana yer..

  85. Dasyat nye gmbr2 tue..

  86. bagi sesiapa yg ada kurap dan panau,tidak boleh pakai sabun biasa kat kedai,itu pengalaman saya bertahun2,dia hilang lps mkn pil beli kat farmasi,lps tu naik balik,so saya guna SABUN MANDI JENAMA SASTID,syukur masalah tu dh hilang..

  87. mengerikan sekali penyakitnya…ternyata kurap bisa jadi penyakit yang bahaya sekali…

  88. Fungsi Three Legs Tinea Skin Solution (Ubat Cap Kaki Tiga): lihat di http://www.my.all.biz/img/my/catalog/42633.jpeg

  89. Dulu…ting 5 kenak kurap..selama 3 thun….pi…tak tahu pandai hilang sendiri…my ada faktor makanan yg buat kurap ni hilang….,pas tu tumbuh baru d area bwh ketiak….,,saya guna cap kaki 3 warna hitam tu..memanglah…pedih….dan guna 3 hari…jadi kemerahan dan megelupas….,,maksud jadi gitu..adakah baik..ataupon…apa yer???.help me…

  90. Ada satu krim aloe vera yg boleh rawat semua penyakit kulit termasuklah kurap dan panau,,,,, boleh try, insyaAllah sembuh….
    http://www.muslimchoices.com/?p=aloe_vera_jelly&s

  91. Salam.. Sy nk berkongsi pengalaman,sy pernah dijangkiti kurap tahap kritikal, sy ada guna krim dkt kedai ubat cina,.xda jenama..rm 18 sekotak.. Alhamdulilah dlm masa 5 hari ja, da lega.. Anda bole emil sy untuk ke kedai ubat tersebut.. Nizam_1199@yahoo.com

    • Waalaikum salam,
      Kalau boleh tunjukkan gambar ubat tu dan paparkan di sini supaya org lain yg mpy masalah yg sama dpt mencubanya.

      • Salam…sekadar perkongsian cerita dan tip2 pakai ubat cap kaki 3 bedasar pengalaman aku kena kurap mse sekolah dlu..
        1. Mula2 gosok kat tempat kurap tu pakai air suam ngn kain kesat sikit pon xpe biar kulit2 mati tu tertanggal.
        2. 7Ambil cotton bud celup kat ubat cap kaki 3 tu dan sapukan kat tempat yang kena kurap tu..kalau ade kain gigit kain kuat, Memang stim gila.sabar. Nak baik kan.
        3. Bila luka tu dah kering biarkan n kalau ada cecair bisa keluar kat situ lap je..
        4. Esoknya ulang lagi tp pastikan hanya kat tempat yang keluar cecair yang dah keras tu dikopek kan dahulu.den sapu balik ngn ubat cap kaki 3 tu kat seluruh tempat kurap tu. Ulang sampai semua tempat kurap tu kering n xde kua cecair bisa tu lagi.
        Tp kesan parut problem laa..

      • Waalaikum salam,
        Terima kasih atas perkongsian pengalaman yg berguna tu.

  92. salam… first time terpanggil nk bg komen kt blog. saya seorng cikgu. dah dekat 7 tahun hidap kurap ni. mmg byk dah krim yg dipakai- Travocolt, econazine, elomate, daun gelenggang, ubat cuci ketonazol & ubat kurap dan panau. mmg hilang. Tapi ianya AKAN KEMBALI SEMULA. celah kelengkang dah bentuk macm spender. mmg give up sgt. malam td menangis sebab rase malu nak ‘bersama’ dgn suami. tapi bila terbace komen2 kat atas rase lega sikit. at least saye tahu that i’m not alone suffering with this desease. tak sabar nk tggu esok. rasenya lepas bace komen2, saye nak try pakai cap kaki 3 dan beli ubat makan antifungal. nanti saye update perkembangannya. wish me luck. 🙂

    • Waalaikum salam,
      Good luck Normala…. Semoga penyakit yg anda hidap selama ni akan cepat sembuh, in sya Allah.

      • Sy mmpunyai kurap d celah peha. Gatal sgt . Jd mcm mne nk hilangkan kurap & kesannye?? Hrp kalian dpt membantu

  93. pernah baca dekat internet, pakai clorox pun menjadi.

  94. salam sy dah lama dah kena penyakit ni tapi dulu sy anggap ni mcm benda remeh je . tapi sekarang ni sy dah berkeinginan untuk sembuh drpd penyakit ni , siapa pun yg di luar sana kalau pernah kena mesti tahu rasanya mcm mana . sy punya rasanya tidaklah selalu gatal , cuma kalau dah tersentuh dkt bahagian yg terkena penyakit tu mmg rasa sedap/selesa sampai rasa nak tergaru . esok sy akan mula mengambil rawatan makan pil antifungal dan sapu cream Creobic , sy harap boleh sembuh lah . kalau ada apa2 feedback Insyaallah sy akan update .

  95. Yang masih tergaru-garu tempat yang gatal, boleh guna Masker Magik keluaran Jamu Susuk Dara. Search je kat FB, ramai yang jual dan banyak dah testimoni Inshallah, kurang dan hilang yg garu-garu tu..

    • Assalamualaikum..
      Allahuakhbar!..

      Saya sangat simpati dgn masalah2 anda semua. Sbg hamba kita redha itu ujian bt kita semua. Sy juga antara (bekas) senasib dgn kalian. Malah, boleh sy katakan sy jauh lebih teruk drpd anda smua. Merah dikangkang, gatal, hitam, bertahun dh menghidapnya. Nak pakai suar pendek pn malu.
      Disini sy syor kpd kalian agar berjumpa dgn Doktor Swasta di klinik Nagoke di Tanjung Tualang, Perak. Beliau pakar berkaitan masalah kulit. Masalahnya terlalu ramai org nk tggu giliran. Sy syor anda dtg jam 8pg dan ambil no siap2. Jgn malu jgn segan tunjuk je kt dia. Dia dh lali dh benda2 cmtu.
      ALHAMDULILLAH.. dgn 1 injection dan ubat makan 2 jenis + spray kurap2 tersebut abis dibunuh smuanya. Kos dlm rm100. Sgt berkesan dan pantas. Dlm 4 hari sj, sy bebas mengidapinya. Kini sy lebih yakin dgn kwn2 dan kuarga sy. Syukur… Tq KLINIK NAGOKE TANJUNG TUALANG, PERAK..

  96. assalammuailaikum..pengalaman sy gn ubt cap kaki tiga dan guna la sabun taharah..insyaallah berkesan..

  97. pil antifungal pn kn amik..mkn 1 hr sebiji untuk bunuh kuman dr dlm..

  98. sy ada kegatalan pada kulit disebabkan kurap . Dulu sy ada buat rwatan spa kulit untuk jrwat . Pastu da hilang .

  99. as salam semua,
    sy ngidap pnyakit ni br 3bln.sy ambik 2kali rawatan klinik bndr. sblm kali ke 2, sy mkn salad telur rebus. ank kurap tiba2 naik ke 15~20 tompok.slps solat subuh, sy tpngl google blog ini.. sy pn ambil kptsan ke klinik bndr semula… sy menerima 2 suntikan dsamping lotion NEOMYCIN,dan beberapa tablet.spttnya sy akn dpt lg satu ‘shampoo’ utk cuci kurap, tp kehabisan stok d farmasi.(sy dh ambil nama shampoo tu utk beli d luar). balik dari klinik, mata terus ngantuk..sy tido hampir 3jam..bngun tido, ank2 kurap dh tkr kaler nk hitam pekat, mean nk kering..krim yg sy dpt pun bkesan. insha Allah yg senantiasa bdoa,moga Allah merestui ikhtiar sy ini.
    saya ingin pembaca yg baru tkena pnykt kurap ini, pergilah ke hospital…byrn cuma rm1… tindakan sy seterusnya ialah, bagaimana nk menghilangkan parut kurap.

  100. As salam,di sini sya bkn nk iklan semata2 tp sya pn alami jgk seperti anda semua,setelah sya guna produk ni Alhamdlillah gatal kurap dh hilang…sya kna atas kepala,gatal mmg sgt2…di sini sya ingin knalkn pda anda semua iaitu sabun marine essence,,,byk kegunaannya:-
    Penggunaan Sabun Marine Essence dapat membebaskan anda daripada masalah

    • Ruam di badan
    • Jerawat di belakang badan
    • Celah ketiak dan kelangkang yang gelap
    • Badan berbau
    • Leher berkerak
    • Perut hitam gelap lepas bersalin
    • Jeragat di muka muka
    • Kulit yang kering
    • Panau di badan
    • Eksema
    • Berkurap
    • Berkudis
    • Masalah Alergi kulit

    Sememangnya amat terbukti keberkesanannya .
    sape2 berminat blhlh Pm/call/whatsapp saya
    0139131230

    *In shaa Allah setiap penyakit ada penawarnya

  101. saya setahun kurap kat cleha anu..macam macam ubat sapu dah beli…klu ubat antibotik mkn tu ape ye namenye…saya nak beli di klinik..

  102. try dlu sabun marine essence saya ada jual,contact me 0139131230

    • Salam saya kena kurap memang teruk gatal2 tiap2 hari siang malam susa nak tiduk cam2 ubat cara yg saya da buat tapi hilang kejap bila makan seafood ah makin terusk kudis pun jadi merah2 satu ja ubat yg paling mujarap yg itu Clorox membunuh 99%9 peratus memang bekesan dalam masa 1 mingguh saua setiap pagi petang guna sebelum mandi cuba baru tau mesti puas hati

  103. Salam,kurap kronik ni kalau yang dah bertahun tu yang jenis sapu cream baik pastu lama lama kena balik.Nak settle masalah ni tak boleh dengan sapu cream dan makan ubat farmasi atau spital.Sebab ini ada kena mengena dengan antibody tubuh.

    Kaedah terbaik adalah sapu dan makan supplement.Apa 2 jenis supplement pun boleh.Makan hari hari sebagai makan kesihatan seperti:

    1.Ganoderma (cendawan merah)
    2.Spirulina
    2.Transfer Factor
    3.Habbatus Sauda
    4.Pegaga Mentah
    5.Buah Mengkudu
    6.Buah Peria Katak
    7.Buah Durian Belanda
    8.Keladi Tikus
    9.Buah Tunjuk Langit (Sky Fruit)
    10.HGH Spray spt Bio Factor 9 or Bio Nutric
    11.Minyak Kelapa Dara
    12.Madu Tualang
    13.Susu Alpha Lipid
    14.Apple Stem Cell
    15.Rumpai Laut
    16.Misai Kucing
    17.Janggut Adam
    18.Bunga Pakma
    19.Cuka buah
    20.Garlic Oil
    21.Minyak Ikan
    22.Minyak Evening Primrose Oil

    Tapi sebelum makan Supplement tu kena cuci perut dan cuci darah dulu atau dipanggil Detokfikasi.

    So untuk cuci perut banyakkan makan produk high Fiber seperti Quaker Oat or refer internet untuk produk2 Detokfikasi.Bila perut dan bersih baru nutrient dari permakanan dapat diserap.

    Untuk cuci darah amalkan Bekam Darah 2X sebulan dan Mandi Wap 2 kali seminggu.Ini untuk buang toxin dalam darah dan di kulit.Nak senang beli jer set mandi wap untuk guna dirumah sendiri.

    Percayalah…Kurap tak boleh hilang selagi kita tak build up semula antibody tubuh kita.So cuba ikut step step diatas dulu dan istiqomah ambil supplement ikut kemampuan budget yang kita ada.Amalkan minum Air Mineral,Air RO,Air Putiih 2 liter sehari…Jangan kurang dari 2 liter Air Putih tau..sebab kita perlukan air untuk jadi sungai buang kotoran tubuh.Nak minum teh,kopi,nescafe boleh…tapi air putih 2 liter wajib setiap hari.

    Jangan banyak Tanya dan Fikir..Cuba buat dulu…Kalau takde duit sangat…Blender secekak pegaga campur air putih setengah liter pastu tapis hampasnya.Amalkan setiap hari bersama 2 liter air putih.

    Setakat kurap dan lain2 penyakit kulit insyaallah boleh seattle.Janji ikut step yg aku sharing is Caring tu dan selebihnya doa lah kepada Yang Maha kuasa

    • Terima kasih banyak2 atas perkongsian ilmu dan pengalaman di atas. Semoga Allah merahmatimu.

  104. It is not my first time to pay a visit this web site, i am visiting this web site dailly and take fastidious facts from here all the time.

    • Salam,cuba baca ttg produk2 dari mengkudu or Noni ttg kehebatan buah yg berbau tengik dan rasanya mcm hampeh tp a gift dari Allah yg sangat baik utk kesihatan….ada banyak research,study dan clinical test ttg kehebatan mengkudu sbg makanan kesihatan yg sangat baik diamalkan secara istiqomah daily….murah lak tu…heheee..enzim noni mcm produk dari BSY Noni…try ler…aku bukan penjual….just pengguna jer….so no commercial advertising ok…just mind sharing jer…

  105. salam, saya dah hampir 3 bulan mengalami kurap di punggung dan celah kelangkang..mulanya saya ingt ia cuma gtal biasa..semakin lama ia makin besar… Tolonglah saya…saya tersangat seksa!

    • Cubalah ubat2 yg telah disarankan oleh kawan2 kita dalam ruangan komen. Baca semua komen dulu dan kemudian bolehlah cuba yg mana dirasakan berkesan.

  106. asli ngeri klo sampe kena penyakit kurap, di liat ngga enak di rasa kaga enak harus cepat2 di basmi

  107. kalau sesiape yang rasa ada kurap atau ruam atau cacar air kat celah kaki atau tangan, saya cadangkan agar guna air panas dan dicampurkan dengan dengan air sejuk agar suam, jangan lupe letak garam kasar, kacau agar sebati. Air setengah baldi tu dah kira ok la.kemudian celup atau rendam kaki atau tangan yang bermasalah tu sekejap2 agar tidak melecur. buat berulangkali setiap hari, kesannya rasa gatal2 tu hilang dan keringkan saya dah buat dan kesannya alhamdulillah berhasil dan tidak perlu keluarkan modal. 🙂

  108. salam baru ni anak sy pn umur 1thm 2bln terkena kurap sy ikut petua org dulu dulu, cari perempuan dara yang kahwin duda ada ada anak atau bujang yang kahwin janda ada anak minta dia baca bismilah n selawat tiup kat tempat kurap tu dan sapu sikit air liur dia..inshaallah baik..sy buat kat anak saya keesekkonnya trs kering and dlm ms 3 hari terkopek sume kulit yang berkurap tu. cuma sekarang tinggal nak pulihkan parut dia je. mmg nmpak merepek saya pn xpercaya tp kalu xcuba tak tahu. Sume tu kan dengan izin allah kita hanya mencuba. Selamat mencuba. kalu mereka yang dah try kalu berhasil info r kengkawan kat sini.

  109. Sy dlu pon pghidap pykit kurap di bdan..kdua blah kaki..tgn..(lher &peha biji2 gatal) hmpir 10thn..puncanya toksik yg blbihan dlm bdn..tdak bsenam& tdak mkn syur srta ulam2man..sy sarankn kwn2 lbihkn ulam2an dlm mknn..InsyaAllah. .pasti akn pulih..kulit sy dh cntik skrg..parut2 pon dh pudar..mkn ulam pegaga mentah blh mghlngkn parut2 hitam..cubalh jgn mgalah..biar lmbat asal tdk naik lg kurap utk slma2nyer. .

    • sy ad menjual krim kurap..brkesan seawal 3hari pgunaan berterusan..bermint untuk mncuba..blh wtsp 0135978439..parut dn kesan kurap hilng..insyaallah..

  110. […] Penyakit kulit: kurap | sitik’ blog, Kurap ringworm satu daripada penyakit kulit menjijikkan dipandang hina masyarakat melayu. sebab perumpamaan " anjing. File Name : Penyakit kulit: Kurap | Sitik’s Blog Source :sitik.wordpress.com Download :Penyakit kulit: kurap | sitik’s blog […]

  111. […] Penyakit kulit: kurap | sitik’ blog, Kurap ringworm satu daripada penyakit kulit menjijikkan dipandang hina masyarakat melayu. sebab perumpamaan " anjing. File Name : Penyakit kulit: Kurap | Sitik’s Blog Source :sitik.wordpress.com Download :Penyakit kulit: kurap | sitik’s blog […]

  112. Mana satu lebih baik krim econazine atau miconazole? dan krim tu kena letak je ke kat kurap tu or kena kupas dulu kurap tersebut sebelum letak krim?..to

  113. Anda mecuba dengan rawatan yg berasaskan herba dan pemakanan..Maklumat lanjut layari http://herbadanpemakanan.blogspot.com/
    atau hubungi 016 436 9630 (Nizam).

  114. saya pernah kena kurap kat kaki dn lipatan lengan. mmg pedih n bau dia mmg syokk owww (hahaha….bau nananh well said) kaki x de lh smpi nanah cme dkt lengan tu ad sikit tp x ketara.. lama jgk nk sembuh setahun tau menanggung malu n gatal yg amat rasa mcm nk siat je kulit then tampal kulit baru..lantaklah! hohoho . okeh itu thn 2013. now thn 2015 menjadi plak bhagian kaki jgk tp belah kiri pulak. mula2 nampak mcm sikit je so watleklu tp x tau bila dia jd melarat smpi mcm tu skali. mula2 tompok kecil je tp now dh besr..huhu….bukan setompok tp lima tompok hoho….ada kecik besar….kalau tgk gini je nmpk okeh tp bila snap, hohoho jijik plak dgn diri sendiri…. now dh cuba 2 ubat , satu beli kat farmasi ( asalnya ubat utk kuku yg kulat tu tp benda tu ckp blh utk fungus as kurap ni so apply) x menjadi… then try ubat klinik kerajaaan , x jadik…. now meranalah jawabnya….

    so gaiss,, ada apa2 ubat yg berkesan? nak je aku buh clorox ngan air panas biar gelepor thn sakit! geram sgt… kdg2 terfikir jgk mgkin salh tu faktor kencing manis…. woooooo x nk lah… kang kena potong kaki…. helop!!!!!!

  115. kaki aku dh nak baik dh even tak sepenuhnya tapi dah tak gatal. kalau gatal pun just tepuk-tepuk je byk kali. tapi tak tahu sampai bila ni haa..maknanya selagi ada benda ni, selagi tu kena sapu ubat sampai sembuh. tiga empat hari sapu dala 2 kali sehari so far dia dh tak jadi lembap..dah tggl kering tapi still nampak pink-pink maybe sbb kulit baru nk jadi kot. jgn garu ok takut kena pd daging kaki tu haa… kang membusuk pulak…so now aku lega sgt. alhamdulillah. doa-doalah moga kurap aku ni hilang. seksa wehh kalau garu2…malu betul nak jumpa ngan org dgn keadan kaki bermasalah ni. pakai stokinlah hari-hari..hahaha….takpa…kaki kan aurat 🙂 ada hikmahnya….

  116. PETUA UNTUK PENYAKIT KURAP DARIPADA SAYA,,,DAN SAYA RASA TIADA SAPA PERNAH MELAKUKAN NYA…PETUA INI DARIPADA NENEK MOYANG SAYA… IAITU CICAK…KORANG CARI CICAK DUA TIGA EKOR KORANG BAKAR SAMPAI JADI ABU BETUL2,,LEPAS 2 CAMPUR DENGAN MINYAK MASAK LALU SAPU DITEMPAT KURAP INSYAALLAH DLM MASA TIGA HARI KORANG MESTI PUAS HATI…SEBAB CICAK NI MENGANDUNGI RACUN YANG BOLEH MEMATIKAN KULAT DAN BAKTERIA PADA PERMUKAAN KULIT KITA…SELAMAT MENCUBA..

  117. Ok sy nak share pengalaman sy. Mula2 gatal je. Mgkin sbb lembab sbb sy salu layan anak main air. Kalau x main air keje meraung je. Aduhai anak. Pastu lame2 sy x tahan gatal sy sapu bmycin. Tak jadi ape. Pastu sapu h cort. Same jugak gatalnye. Tp time tu gatal tanpa ade bntik atau ape2. So x jangka itu kurap. Sebab tak tahan pegi la klinik kk tu. Doc cek and bagi cream minazol. Pehhh lepas sapu makin menjadi gatalnye. Jd bintat2 sebelah kiri, kanan pulak jd mcm kurap. Gatal nye yarabbiii Allah je tau. Pastu cukup 3 hari sy stop pakai cream tu. Sy sapu cream vitamin e organic aid. Sy sapu yg kandungan vit e dia 4 i.u Lagi tinggi i.u lagi bagus vit e dia. Lepas sapu cukup 2 malam terus kering. Gatal kurang sgt. Tinggal kesan gelap je. Alhamdulillah. Cream organic aid ni sebenarnye moisturizing utk muka ke badan ke. Bole beli kat watson guardian. Try la mane tahu elok pulak. Sy alhamdulillah elok 😊

  118. hye.. dlu sya pun kna.. saiz dri celah lutut ke pusat..mcm pkai sluar pndek plk.. hihi..joke..tp mmang truk..mmang memalukan..stakat cap kaki 3 tu btol kcil je,I prnah try..mmang hilang tp mnangis I use..pedih btol..1 btol x ckup utk sya use..maklum la,kn I kna saiz kurap bsar..sya bkan org senang@kaya nak bli2 ni..nak bli ubat d farmasi pun duit comform x ckup..akhirnya sya ptus asa..
    tp akhirnya hilang jga kurap tu..hihi..
    nak thu cra??

    saya share cra sya hilangkan kurap tu..ni cra utk org yg pmalas@xda duit nak bli ubat@org yg ptus asa..cra pling senang.. comform!!

    1- rajin2 la mndi.. 3 kli shari or lbih if u all rajin sgt..( sya 2 kali sehari~ siang n mlm je)
    2- msa mndi tu,brsabunlah byk2 seluruh bdan.. ( stiap mndi, sya brsabun 3 kali..asal je brsabun,then bilas laa..sya ulang 3 kali.. ) pkai la sbun dettol.. klu x mampu,pkai biasa je pun xpe..
    3- amalkn!!
    4- elakkan brpeluh..biar kurap tu kering slalu!!
    * kesan pulih mmang la mngambil msa jga..brgntung pd kurap u all sma ada kurap tu kering slalu.. *

    Tu je.. snangkn?? cra nya mndi n brsabun je..kna la rajin.. kurap tu comform kering..bkan stakat kurap tu kering,1 bdan pun jdi kulit kering.. kurap tu xkn merebak..kurap tu mati sndri!! .. serious.. Sya la org yg brjya hilangkn hnya dgn cra ni.. just amalkn!!

    now hnya parutnya shja la.. sya gsok daki utk hilangkn parutnya tu.. n nak try cra u all use kerang d bkar tu.. hope brkesan..
    so u all,slmat brjya!!

  119. hye.. dlu sya pun kna.. saiz dri celah lutut ke pusat..mcm pkai sluar pndek plk.. hihi..joke..tp mmang truk..mmang memalukan..stakat cap kaki 3 tu btol kcil je,I prnah try..mmang hilang tp mnangis I use..pedih btol..1 btol x ckup utk sya use..maklum la,kn I kna saiz kurap bsar..sya bkan org senang@kaya nak bli2 ni..nak bli ubat d farmasi pun duit comform x ckup..akhirnya sya ptus asa..
    tp akhirnya hilang jga kurap tu..hihi..
    nak thu cra??

    saya share cra sya hilangkan kurap tu..ni cra utk org yg pmalas@xda duit nak bli ubat@org yg ptus asa..cra pling senang.. comform!!

    1- rajin2 la mndi.. 3 kli shari or lbih if u all rajin sgt..( sya 2 kali sehari~ siang n mlm je)
    2- msa mndi tu,brsabunlah byk2 seluruh bdan.. ( stiap mndi, sya brsabun 3 kali..asal je brsabun,then bilas laa..sya ulang 3 kali.. ) pkai la sbun dettol.. klu x mampu,pkai biasa je pun xpe..
    3- amalkn!!
    4- elakkan brpeluh..biar kurap tu kering slalu!!
    * kesan pulih mmang la mngambil msa jga..brgntung pd kurap u all sma ada kurap tu kering slalu.. *

    Tu je.. snangkn?? cra nya mndi n brsabun je..kna la rajin.. kurap tu comform kering..bkan stakat kurap tu kering,1 bdan pun jdi kulit kering.. kurap tu xkn merebak..kurap tu mati sndri!! .. serious.. Sya la org yg brjya hilangkn hnya dgn cra ni.. just amalkn!!

    now hnya parutnya shja la.. sya gsok daki utk hilangkn parutnya tu.. n nak try cra u all use kerang d bkar tu.. hope brkesan..
    so u all,slmat brjya!!

    • sy ad mnjual krim ubat kurap..berkesan dn mujarab..dgn pggunaan seawl 3hari bertrusn..kurap dan kesan kurap hilang..insyaallah..brmint untk mncuba..blh wtsp/wechat ke 0135978439..
      #handmade&homemade..

    • Nak guna sabun 100% asli menggunakan herba tempatan untuk merawat kurap?

      Boleh hubungi saya di 013 308 2815.

      InshaaAllah sangat baik untuk masalah kulit.

      Saya mohon, jika anda dah putus asa, jangan berputus asa lagi. Cuna dahulu sabun ni.

      Namanya Pure Handmade Soubun.

      Tiada pewarna
      Tiada pewangi sintetik
      Tiada lye

      Proses pembuatannya semuanya manual.

      Jika ada yang nak cuba dulu, saya ada extra 2 ketul sampel sabun untuk kegunaan seminggu. Anda hanya bayar kos pos sahaja.

      boleh tengok FB saya: NUR AK

  120. sy ad menjual krim kurap..brkesan seawal 3hari pgunaan berterusan..bermint untuk mncuba..blh wtsp 0135978439..parut dn kesan kurap hilng..insyaallah..

  121. sy ad mnjuAl krim kurap…insyaallah kurap dn kesan kurap hilang dgn pggunaan 3hari brtrusan..brmint untk mncuba blh wtsp/wechat ke 0135978439..pasti x mnyesal..

  122. Assalamualaikum. Saya pernah kena juga penyakit kurap ni. Memang malu nak jumpa orang walaupun kurap tu dalam pakaian. Pernah sapu krim tapi mesti kurap naik semula. Saya kena dekat punggung. Nak kahwin pun jadi macam “nak ke tak nak eh?” Hahaha. Malu doe.

    Selepas saya amalkan Alfalfa Shaklee,(detoks cuci darah) kurap tidak datang balik. Sebab biasa kalau yang datang balik tu, sebab darah kita kotor. Jadi, sapu krim je tak menjadi. Sebab itu luaran je kan. So, bila darah dah bersih, takde chance lah kurap nak datang balik! Oh ya lagi satu amalkan juga kapsul habatus sauda. Saya guna brand BARAKA. sebab brand tu je yang saya kenal. Haha. Sebab habatus sauda memang baik. Makanan sunnah memang baik pun kan. Ubat cap kaki tiga tu pedih gila aku cakap kau. Memang bagus tapi pedih gilaa. Tak sanggup nak teruskan. kekeke. For those yang kena kurap bertahun-tahun tapi tak baik2, cuba alfalfa shaklee dan habatus sauda ok! Berbekam pun bagus jugak kot sebab cuci darah. Tapi tak berani lah. kehkehkeh!

  123. Assalamualaikum. Saya pernah kena juga penyakit kurap ni. Memang malu nak jumpa orang walaupun kurap tu dalam pakaian. Pernah sapu krim tapi mesti kurap naik semula. Nak kahwin pun jadi macam “nak ke tak nak eh?” Hahaha. Malu doe.

    Selepas saya amalkan Alfalfa Shaklee,(detoks cuci darah) kurap tidak datang balik. Sebab biasa kalau yang datang balik tu, sebab darah kita kotor. Jadi, sapu krim je tak menjadi. Sebab itu luaran je kan. So, bila darah dah bersih, takde chance lah kurap nak datang balik! Oh ya lagi satu amalkan juga kapsul habatus sauda. Saya guna brand BARAKA. sebab brand tu je yang saya kenal. Haha. Sebab habatus sauda memang baik. Makanan sunnah memang baik pun kan. Ubat cap kaki tiga tu pedih gila aku cakap kau. Memang bagus tapi pedih gilaa. Tak sanggup nak teruskan. kekeke. For those yang kena kurap bertahun-tahun tapi tak baik2, cuba alfalfa shaklee dan habatus sauda ok! Berbekam pun bagus jugak kot sebab cuci darah. Tapi tak berani lah. kehkehkeh!

  124. Tolong saya sakit ada kurap dan darah

  125. Terima kasih atas perkongsian anda semua..sy akan cuba samada minyak cap kaki tiga, ubat TOLNADERM atau daun pegaga yang anda kongsikan. Dan turut sama akan mengamalkan minuman habbatus sauda’. 🙂

  126. Terima kasih atas perkongsian anda semua kecuali yang mengamalkan ubatan melalui tahi kambing hihi..sy akan cuba samada minyak cap kaki tiga, ubat TOLNADERM atau daun pegaga yang anda kongsikan. :-). Kalau nak hilangkan kesan hitam tu cuba gunakan krim muka. Cth fair & lovely.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: