Petua merawat kulit terbakar atau melecur

Berikut dikongsikan beberapa petua mudah bagi merawat kulit yang terbakar atau melecur akibat terkena api, minyak panas atau air panas, dsb. Boleh cuba mana-mana satu petua di bawah ini. Insya Allah mujarab….

1. Putih telur amat baik digunakan bagi rawatan kulit terbakar atau melecur. Putih telur yang banyak mengandungi kolagen ini boleh menyebabkan kulit tumbuh lebih cepat, insya Allah.

2. Kicap disapukan atas kulit yang melecur atau terkena minyak atau air panas dengan segera sebelum kulit menggelembung, biarkan sampai kering. Insya Allah anda tidak rasa sakit dan tidak meninggalkan parut.

3. Minyak gamat disapu atas kulit yang melecur atau terbakar dengan segera supaya ia tidak meninggalkan parut, insya Allah.

9 Responses

  1. Masa nak sapu telur dekat tempat melecur tu . Ada rasa pedih x ?

  2. oh, x pernah tau petua ni. selalu orang suruh sapu ubat gigi je. heheh

  3. Apa patut dibuat jika tempat melecur itu jadi menggelembung?

  4. Satu tips yang menarik untuk merawat melecur dengan menggunakan telur. Saya ingin berkongsi tips alternatif untuk merawat luka melecur dengan mengguna susu. Sila layari halaman web http://healthmassa.com/rawatan-luka-melecur untuk tips terperinci.

  5. tq for sharing..anak sy 2 thn baru jer kena sedikit api lilin bday nya..mengelembung la jugak..kesian sgt2..kalau gelembung tu dh pecah..blh ke letak putih telur tu?tq

  6. Salam kulit tangan jari sy terkena api melecur kuat.. tapi kulit2 kering sudah tertanggal nampak isi dah..boleh ke sy sapu kan putih telur itu..harap dapat membantu derita menahan sakit.trima kasih

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: