Tauhid Af’al dan dalil Al-Quran

Pada hakikatnya, segala apapun yang terjadi di dalam alam ini, sama ada baik atau buruk, adalah Af’al Allah SWT. Apa saja yang dilakukan oleh makhluk termasuk perkataan, tingkah laku, gerak, hatta diam sekalipun sudah lebih dahulu ada dalam Ilmu, Qadha dan Qadar Allah SWT.

Oleh itu, setiap apapun yang disaksikan oleh mata hendaklah ditanggapi oleh hati bahawa semua itu adalah Af’al (Perbuatan) Allah SWT. Yang dilakukan oleh makhluk itu sekadar bayangan (majazi) saja bukan yang hakiki.

Jika kita tetap bermusyahadah dengan Tauhidul Af’al ini dengan penuh yakin (tahkik), maka terlepaslah kita daripada penyakit dan bahaya syirik khofi, dan akhirnya lenyap dan hilanglah wujud bayangan (majazi) tadi, yang nyata hanya wujud Allah yang hakiki.

Antara ayat Al-Quran yang berkaitan dengan Tauhid Af’al, yang boleh dijadikan dalil bagi menunjukkan bahawa segala perbuatan itu terbit daripada Allah dan tidak selain-Nya:

1. Surah As-shaffat 37:96; “Allah yang mencipta kamu dan apa yang kamu perbuat itu.”

2. Surah At-Taubah 9:51: “Katakanlah (wahai Muhammad), tidak sekali-kali akan menimpa kami sesuatu pun melainkan apa yang telah ditetapkan Allah bagi kami. Dialah pelindung kami, dan hanya kepada Allah jualah hendaknya orang-orang yang beriman bertawakal.”

3. Surah Al-Hadid 57:22-23; “Tidak ada sesuatu kesusahan (atau bala bencana) yang ditimpakan di bumi, dan tidak juga yang menimpa diri kamu, melainkan telah tertulis dalam Kitab (lauhul mahfuz) sebelum Kami menjadikannya; sesungguhnya mengadakan yang demikian itu adalah mudah bagi Allah.
(Kamu diberitahu tentang itu) agar kamu tidak bersedih hati terhadap apa yang telah luput dari kamu, dan tidak pula terlalu gembira (secara sombong dan bangga) dengan apa yang diberikan-Nya kepadamu. Dan (ingatlah) Allah tidak suka kepada tiap-tiap orang yang sombong takbur, lagi membanggakan diri .”

4. Surah An-Nisa’ 4:108, ” …. Dan (ingatlah) Allah sentiasa Meliputi PengetahuanNya akan apa yang mereka lakukan.”

5. Surah Al-Anfal 8:41, “…… Dan (ingatlah) Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.”

6. Surah Hud 11:92; ” ….. Sesungguhnya Tuhanku Amat Meliputi pengetahuanNya akan apa yang kamu lakukan.”

7. Surah Al-Anfal 8:17; “… Dan bukanlah engkau (wahai Muhammad) yang melempar ketika engkau melempar, akan tetapi Allah-lah yang melempar (untuk membinasakan orang-orang kafir).”

8. Surah Yunus 10:22; “Dialah (Allah) yang menjadikan kamu dapat berjalan di daratan dan di laut (dengan diberi kemudahan menggunakan berbagai jenis kenderaan)….”

9. Surah Ash-Shu’ara 26:78-81; “Tuhan yang telah mencipta aku (dari tiada kepada ada), maka Dialah yang memimpin dan memberi petunjuk kepadaku; Dan Dialah jua yang memberiku makan dan minum;
Dan apabila aku sakit, maka Dialah yang menyembuhkan penyakitku;
Dan (Dialah) yang akan mematikan aku, kemudian akan menghidupkan aku.”

10. Surah An-Najm 53:43; “Dan sesungguhnya, Dialah yang menyebabkan (seseorang itu bergembira) tertawa dan menyebabkan (seseorang itu berdukacita) menangis.”

11. Surah Yunus 10:107; “Dan jika Allah menimpakan suatu bencana (keburukan/kejahatan) kepadamu, maka tidak ada yang dapat menghilangkannya kecuali Dia. Dan jika Allah menghendaki kebaikan bagi kamu, maka tidak ada yang dapat menolak karunia-Nya. Dia memberikan kebaikan kepada siapa saja yang Dia kehendaki di antara hamba-hamba Nya. Dia Maha Pengampun, maha penyayang.”

12. Surah An-Naml 27:47; “Mereka menjawab, kami mendapat nasib yang buruk disebabkan oleh kamu dan orang-orang yang bersamamu. Dia berkata, “Nasibmu ada pada Allah, tetapi kamu adalah kaum yang sedang diuji”.

13. Surah Al-Qasas 28:68; “Dan Tuhanmu menciptakan dan memilih apa yang Dia kehendaki. Bagi mereka (manusia) tidak ada pilihan. Maha Suci Allah dan Maha Tinggi Dia dari apa yang mereka persekutukan.”

14. Surah Al-Ahzab 33:17; “Katakanlah, siapakah yang dapat melindungi kamu dari Allah jika Dia menghendaki bencana atasmu atau menghendaki rahmat untuk dirimu? Mereka itu tidak akan mendapatkan pelindung dan penolong selain Allah.”

15. Surah Az-Zukhruf 43:32; “Apakah mereka yang membagi-bagi rahmat Tuhanmu? Kamilah Yang Menentukan Kehidupan mereka dalam kehidupan dunia, dan Kami telah meninggikan sebahagian mereka atas sebahagian yang lain beberapa darjat, agar sebahagian mereka dapat memanfaatkan sebahagian yang lain. Dan rahmat Tuhanmu lebih baik dari apa yang mereka kumpulkan.”

16. Surah Al-Fath 48:14; “Dan hanya milik Allah kerajaan langit dan bumi. Dia mengampuni sesiapa yang Dia kehendaki, dan mengazab siapa yang Dia kehendaki. Dan Allah Maha Pengampun, lagi Maha Penyayang.”

17. Surah At-Taghabun 64:11; “Tidak ada suatu musibah yang menimpa kecuali dengan izin Allah.”

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: