Hadis Qudsi – 70 ~ Kelebihan Wali Allah

“Diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a. bahawa Rasulullah SAW bersabda: “Allah swt berfirman: “Barangsiapa yang menunjukkan permusuhan dengan Wali-Ku maka Aku menyatakan perang dengannya.”

“Tidaklah hambaKu mendekatiKu dengan suatu pekerjaan yang lebih Aku sukai daripada dia mengerjakan apa yang Aku telah fardhukan ke atasnya. Dan sentiasalah hambaKu mendekatkan dirinya kepadaKu dengan melakukan yang sunat sehingga Aku cinta kepadanya. Ketika Aku mencintainya, Aku akan menjadi pendengarannya yang ia mendengar dengannya, menjadi penglihatannya yang ia melihat dengannya, menjadi tangannya yang ia bergerak dengannya dan menjadi kakinya yang ia berjalan dengannya. Dan sesungguhnya, jika ia meminta kepadaKu, nescaya Aku berikan kepadanya; Dan sesungguhnya, jika ia memohon perlindungan kepadaKu nescaya Aku berikan perlindungan kepadanya.” (Riwayat Bukhari)

Leave a comment