Doa memudahkan melalui kesesakan

Saya ingin berkongsi amalan yang biasa saya gunakan semasa menghadapi kesesakan, tidak kira kesesakan di tempat orang ramai atau kesesakan (jem) di jalanraya. Amalan ini disarankan oleh seorang muslihat dari Indonesia semasa saya berada di depan makam Nabi Muhammad SAW dalam Masjid Nabawi yang sangat sesak, pada tahun 1988, semasa saya mengerjakan ibadat haji pertama. Muslimat ini menyuruh saya membaca ayat Kursi banyak-banyak sehingga saya dapat meluluskan diri berada betul-betul di hadapan makam Nabi SAW. Saya mencubanya juga semasa berada di Raudah dan juga semasa tawaf di Baitullah. Alhamdulillah, ia sangat serasi dengan saya… semuanya memudahkan saya. Apabila balik ke Malaysia, saya mengamalkan semasa kesesakan jalanraya. Alhamdulillah, kesesakan jalanraya berkurangan dan akhirnya perjalanan licin seperti biasa. Wallahu ‘alam.

Ayat Kursi (1)

Leave a comment