Mengenal kanser paru-paru

Kanser paru-paru merupakan salah satu daripada kanser yang amat bahaya, dan jarang sekali pesakit yang hidup lama jika telah disahkan mengidap kanser ini pada peringkat akhir. Ini kerana paru-paru merupakan organ yang vital, di mana ia mendapatkan oksigen dari persekitaran dan menyerapnya ke dalam saluran darah yang akan dibawa ke seluruh badan. Biasanya, organ-organ lain akan mudah dijangkiti oleh kanser apabila kanser paru-paru sudah pada peringkat kritikal.

Kanser paru-paru ini boleh dielakkan jika faktor penyebabnya dihindari sejak awal lagi. Banyak orang tahu tapi tidak bertindak seperti yang sepatutnya.

Oleh itu, saya ingin memanjangkan artikel tentang kanser paru-paru di bawah ini dengan harapan supaya info daripada artikel ini dapat memberi kesedaran kepada kita semua, terutamanya kepada perokok di luar sana akan betapa bahayanya merokok kepada kesihatan badan. Sebelum membeli dan menghisap rokok, fikirkanlah orang tersayang yang bakal tinggal jika anda mendapat kanser paru-paru yang memang sukar untuk diubati. Justeru, BERHENTI MEROKOK!!!

Lung Cancer: The Big Picture

Lung cancer is the top cause of cancer deaths in both men and women. But this wasn’t always the case. Prior to the widespread use of mechanical cigarette rollers, lung cancer was rare. Today, smoking causes nearly nine out of 10 lung cancer deaths, while radon gas, pollution, and other chemical exposures play a smaller role. Newly-developed drugs provide new hope for those diagnosed today.

How Smoking Causes Lung Cancer

Cigarettes are not only packed with cancer-causing chemicals – they also disarm the lungs’ natural defense system. The airways are lined with tiny hairs known as cilia. These hairs protect the lungs by sweeping out toxins, bacteria, and viruses. Tobacco smoke paralyzes the cilia so they can’t do their job. This allows carcinogens to collect in the lungs.

Lung Cancer Symptoms

Lung cancer begins in stealth mode. There are usually no symptoms or warning signs in the early stages. As it progresses, symptoms are typically non-specific and may include:

* A cough that won’t go away.
* Chest pain, especially during deep breaths.
* Wheezing or shortness of breath.
* Coughing up bloody phlegm.
* Fatigue.

Lung Cancer Screening

Can lung cancer be found early? A type of scan called spiral CT has shown promise in picking up early lung cancers in some people, but it’s not clear whether it finds them early enough to save lives. The National Cancer Institute is currently evaluating the test’s usefulness. One drawback is that spiral CT reveals a lot of harmless abnormalities in the lungs, which can lead to unnecessary biopsies, worry, and surgeries.

Diagnosing Lung Cancer

In most cases, lung cancer is not suspected until it causes symptoms like a chronic cough or wheezing. At that point, your doctor will most likely order a chest X-ray and/or other imaging tests. You may also be asked to cough up phlegm for a sputum test. If either of these tests suggest the presence of cancer, you’ll most likely undergo a biopsy.

Lung Biopsy

If a suspected tumor is visible on an X-ray, or cancer cells show up in a sputum test, a biopsy is used to confirm the diagnosis. A small sample of the suspicious mass is removed, usually with a needle, for examination under a microscope. By studying the sample, a pathologist can determine whether the tumor is lung cancer, and if so, what kind.

Types of Lung Cancer

There are two main types of lung cancer, distinguished by the appearance of the cancer cells under a microscope. Small-cell lung cancer is the more aggressive of the two, meaning it can spread quickly to other parts of the body early in the disease. It is strongly tied to cigarette use and rarely seen in nonsmokers. Non-small-cell lung cancer grows more slowly and is more common, accounting for almost 90% of all lung cancers.

Lung Cancer Stages

Staging is used to describe how far a patient’s cancer has spread. There are different systems for the two main types of lung cancer. Small-cell lung cancer is divided into two stages: “Limited” means the cancer is confined to one lung and maybe nearby lymph nodes. “Extensive” means the cancer has spread to the other lung or beyond. Non-small-cell lung cancer is assigned a stage of one through four, depending on how far it has spread.

Lung Cancer Survival Rates

Survival rates for lung cancer can be misleading. The American Cancer Society’s latest data is based on people who were diagnosed between 1998 and 2000. Depending on the stage at diagnosis, a patient’s odds of living at least five years after diagnosis ranged from 1% to 49% for people with non-small cell lung cancer. But treatments have progressed over the past decade, so the outlook may be better for patients who are diagnosed today.

Treating Early-Stage Lung Cancer

When non-small-cell lung cancer is found before it spreads beyond one lung, surgery can sometimes offer a cure. The surgeon may remove the part of the lung that contains the tumor, or if necessary, an entire lung. Some patients are given radiation therapy and/or chemotherapy after surgery to kill any remaining cancer cells. Surgery is usually not an option for patients with small-cell lung cancer because it typically has already spread at the time of diagnosis.

Treating Advanced Lung Cancer

When lung cancer is too advanced to be cured, treatments can still help patients live longer and maintain a better quality of life. Radiation therapy and chemotherapy can shrink tumors and help control symptoms, such as bone pain or blocked airways. Chemotherapy is usually the main treatment for small-cell lung cancer.

Targeted Therapies

Targeted therapies are a newer form of cancer treatment that are often used in combination with chemotherapy or when other therapies fail. One type prevents the growth of new blood vessels that feed cancer cells. It has been shown to help people with advanced lung cancer live longer when given with chemotherapy. Other targeted therapies interrupt the signals that cause lung cancer cells to multiply, as shown in the highly magnified image here.

Lung Cancer Clinical Trials

Clinical trials help doctors explore promising new treatments for lung cancer. And they help patients get access to comprehensive care. To see the current list of lung cancer clinical trials, visit the National Cancer Institute’s site. And be sure to ask your doctor if there’s a local clinical trial that might be right for you.

Life After Diagnosis

Being diagnosed with lung cancer can be a shock, and if it’s linked to smoking, you may suffer from guilt as well. But now is not the time to blame yourself. Instead, experts recommend looking forward. It’s not too late to make healthy changes to your lifestyle. There’s evidence that patients who quit smoking after learning they have lung cancer do better than those who keep smoking.

Lung Cancer and Secondhand Smoke

While smoking is the top cause of lung cancer, it is not the only risk factor. Breathing in secondhand smoke at home or at work also appears to raise your risk. People who are married to smokers are 20% to 30% more likely to develop lung cancer than the spouses of nonsmokers.

Lung Cancer and Work Exposures

Certain occupations can raise the risk of lung cancer in both smokers and nonsmokers. People who work with uranium, arsenic, and other industrial chemicals should take precautions to limit their exposure. Asbestos, which was once widely used in insulation materials, is a notorious cause of lung cancer. It is rarely used now, but workers who were exposed years ago are still at risk.

Lung Cancer and Radon Gas

Radon is a natural radioactive gas that occurs at higher than normal levels in certain parts of the U.S. The gas can build up inside homes and raise the risk of lung cancer, especially in people who smoke. It is the second leading cause of lung cancer in the U.S. About 12% of lung cancer deaths are linked to radon exposure. The gas can’t be seen or smelled, but can be detected with simple test kits.

Lung Cancer and Air Pollution

While it causes far fewer cases than smoking, air pollution may contribute to the development of lung cancer. Experts believe pollution from cars, factories, and power plants may affect the lungs in a way similar to secondhand smoke. Worldwide, air pollution is estimated to cause about 5% of lung cancer deaths.

Other Risk Factors for Lung Cancer

* A family history of lung cancer.
* Drinking water that’s high in arsenic.

Lung cancer does occur in people with no well-known risk factors – including those who’ve never smoked. Researchers don’t know the cause yet, but lung cancer in nonsmokers appears to affect more women than men. And one type, adenocarcinoma, is more common in nonsmokers than smokers.

Lung Cancer Prevention

Lung cancer may be one of the deadliest forms of cancer, but it’s also one of the most preventable. In two words: don’t smoke. And if you do, get the help you need to quit. Within five years of quitting, your risk of dying from lung cancer will drop to half that of someone who smokes a pack a day. And 10 years after quitting, your odds of dying from lung cancer will be virtually the same as if you had never smoked.

Source

About these ads

9 Responses

  1. salam semua… sebenarnya punca utama semua jenis kanser adalah kekurangan Vitamin B17/Amygdalin… boleh buat search di google pasal ubat B17 nie adalah penawar/ubat kepada semua jenis kanser tak kira tahap brape pun.. B17 nie tggi dalam biji aprikot, biji buah2an berry mcm acai berry, burberry, anggur, epal, kacang hijau, ubi kayu, daun sireh, daun belalai gajah, keladi tikus… tu sbb org2 tua dulu kadar kanser sgt kurang sbb mereka mengamalkan makan ubi kayu, daun sireh, ulam2an, keladi.. kita skrg mmg xmakan atau kurang makan bnda2 mcm ni, tu yg kanser terlalu tggi dlm zaman kita… sesiapa yg ingin mendapatkan ubat kanser iaitu B17 + Bromilin + Graviola… boleh hubungi saya 019-9362993, atau emel di hubby_sr@yahoo.com atau join group facebook ‘PENAWAR/UBAT KANSER’.. sesuai utk merawat semua jenis kanser tak kira tahap brape… InsyaAllah boleh sembuh sepenuhnya dlm masa 2-3 bulan sekiranya mengikut tatacara yg betul….

  2. Salam,
    Bapa saya adalah penghidap kanser paru paru tahap 4. Ianya NSCLC dan sudah metastasis(merebak) ke kedua2 paru-paru.Beliau merokok since berumur 12 tahun, dan semasa berumur 59 tahun, simtom menunjukkan beliau mengidap penyakit itu mula keluar seperti batuk berdarah, tiada suara, sangat berkahak, sangat lemah(hingga takleh bagun), lelah(walaupun bercakap) dll. Seperti artikel di atas, penyakitnya disahkan melalui biopsi. Pada satu ketika, keadaanya tersangat teruk sehingga kami terfikir kami akan kehilangannya. Kawan2nya yang datang melawat juga ramai yg menangis melihat keadaannya, especially semasa die mengalami batuk yg teruk dan berdarah. Melalui nasihat doktor, kemoterapi tidak disarankan kerana faktor usia. Walaubagaimanapun, doktor mencadangkan kami memberikannya ubat “targeted therapy” yang dicadangkan seperti di artikel di atas. Nama ubat itu Iressa. Ianya mungkin usaha terakhir kami. Harganya mahal dan mengambil masa 1 minggu untuk sampai di rumah kami. DIpendekkan cerita, selepas makan, daripada tidak boleh bangun, bapa saya mula boleh bangun dalam masa 4 hari, boleh berjalan keliling rumah dalam masa 10 hari, dan boleh mula menaiki motosikal dalam masa 20 hari. Sekarang sudah masuk 4 bulan bapa saya makan 1 biji pil sehari. Tujuan saya menulis hanya untuk berkongsi pengalaman kerana saya melihat ramai juga dikalangan kita di Malaysia yang menghidap penyakit ini. Tak banyak saya boleh tulis disini walaupun banyak pengalaman dilalui. Ianya mungkin boleh digunakan bersama B17 seperti di atas, tapi saya pun tak sure. email saya ceneh74@yahoo.com , sekiranya anda ada apa2 pertanyaan.TQ

    • Waalaikum salam Roslan,

      Terima kasih kerana sudi berkongsi pengalaman kanser paru-paru yang bapa sdr hidapi di sini. Didoakan bapa sdr akan sembuh sepenuhnya.

      Semoga ramai yang mendapat manfaat daripada maklumat ini.

    • mcmmner nak dpt ubat iressa??

    • adik sy br disahkn kanser paru2 tahap 4..adik sy br berusia 26 thun..tidak merokok..blh sy th mn nk dpt ubat iressa tu?please help me..msj sy di no 0196031883..sy memohon sgt2 bantuan..tuk info..raya ni adik sy nk kawin..sapa2 blh tlg please msj sy, sy hargai anda semua..thanks

  3. Assalam..Sdr Roslan, abg sy juga menghidapi kanser paru-paru tahap 4. Dia juga makan ubatan seperi yang saudara nyatakan iaitu Iressa tp keadaannya tetap sama..malah sekarang dia seperti “nyanyuk” seakan-akan ada yang tak kena pada otaknya…pada waktu malam, dia akan menyuruh kejutkan anak-anaknya supaya bangun pergi ke sekolah, tak kira masa. Kadang kala perkara yang tidak dia lakukan, dia akan kata dia dah buat contohnya dia kata dia dah buang air kecil sedangkan dia langsung takda buang air..saya nak bertanya kepada semua, mungkin ada pendapat. Adakah keadaan itu menunjukkan bahawa metastasis sel kanser telah terjadi di otak atau ia adalah kesan ubatan..

    • Waalaikumsalam Siti,
      Saya berpendapatdan yakin ianya disebabkam metastasis ke otak. Ianya juga berlaku kepada bapa saya. saya cadangkan awak untuk hantar abang ke hospital untuk ct scan otaknya. Sekiranya terdapat tompokan kanser, doktor mungkin mencadangkan pembedahan ataupun radiotherapy. kalau satu tompokan kecil biasanya pembedahan, kalau banyak radiatherapy(sama ada SRS atau WBT, saya cadangkan cuba kalau boleh untuk SRS instead of WBT). Hantarlah dia untuk ct scan dengan segera sebab ditakuti kanser di otak merebak dengan cepatdan memberi kesan kepada banyak perkara lagi. Saya harap anda bersabar dan tabah(sepertimana juga kami sekeluarga), dan niatkan segala usaha kerana Allah didalam mengurangkan penderitaan abang saudari.Terimakasih

  4. When lung cancer first develops, there may be no symptoms at all. But as the cancer grows, it can cause changes that people should watch for. Common signs and symptoms of lung cancer,

    Most recent blog post on our own web-site
    <.http://www.healthmedicinecentral.com/kidney-stones-symptoms-in-women/

  5. salam..

    Boleh cuba produk Apricon Farmashealth B17.. Membantu untuk merawat & mencegah kanser..Fb Apricon Farmashealth

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 134 other followers

%d bloggers like this: